Du skal kende til dine rettigheder ved flyforsinkelser, hvis du skal gøre dig nogen forhåbning om at få erstatning eller kompensation.
De nuværende gældende regler ved flyforsinkelse blev i 2004 vedtaget i EU parlamentet og er i de efterfølgende år blevet præciseret gennem en større række af retssager mellem passagerer og flyselskaberne.
Reglerne der er gældende er udarbejdet af EU og vil derfor være gældende for flyvninger til og fra alle EU lande. Ligeledes dækkes andre lande uden for EU også, blandt andre Norge, Island, Schweiz, det vestlige Balkan samt Tyrkiet. De danske domstole har dog fortsat ikke fastsat praksis på alle områder.
Du kan få økonomisk kompensation, hvis du ankommer mere end to timer senere til din givne destination, hvis grunden skyldes følgende:
- Dit fly er blevet forsinket
- Dit fly er blevet aflyst
- Dit fly er blevet omdirigeret til en anden lufthavn
- Dit fly er blevet overbooket og der var ikke plads til dig
Forsinkelse ved ekstraordinære omstændigheder
Hvis forsinkelsen i stedet for skyldes ekstraordinære omstændigheder (force majeure), der ligger udenfor flyselskabets kontrol, vil passagerens krav om kompensation bortfalde.
Forsinkelse ved ekstraordinære omstændigheder kan eksempelvis skyldes:
- Dårlige vejrforhold
- Naturkatastrofer
- Strejker
- Terrortrusler
Skyldes flyforsinkelsen derimod problemer med flyet – eksempelvis tekniske fejl, lasten eller besætningen, har du i mange tilfælde krav om kompensation.
Kompensationsbeløbet for flyforsinkelse ligger mellem 1.500 – 4.500 kroner. pr. passager. Grundlaget for at vurdere hvorvidt man er berettiget til kompensation eller ej samt kompensations størrelse fastsættes ud fra flere faktorer, såsom den ekstra rejsetid, rejsens længde, samt hvilke lande, der rejses mellem.
Derudover er der endvidere mulighed for, at få forplejning samt gratis telefonopkald efter blot to timers forsinkelse og i visse tilfælde få hele eller dele af rejens pris refunderet igen.
Få erstatning for dit økonomiske tab
Har du et økonomisk tab på grund af forsinkelsen eller aflysningen, vil du kunne have ret til erstatning. Det kan være en allerede betalt billeje, der ikke kan afbestilles på din planlagte destination eller et forudbetalt hotelværelse.
Du skal kræve erstatning af dit flyselskab, du har indgået aftale med. Det kan i nogle tilfælde også være en rejsearrangør og ikke flyselskabet.
Din ret til erstatning vil derfor afhænge af flere ting og afgøres altid konkret. Det er derfor en god idé, at få konkret vejledning omkring dine konkrete muligheder, hvis du vil kræve erstatning. Ligeledes er det afgørende, at du kan godtgøre for, hvis du har et økonomisk tab i forbindelse med din rejse.